پویاژن آزما

آموزش نحوه صحیح سرچ مقاله و تحقیق

فهرست مطالب

نحوه صحیح سرچ مقاله و تحقیق

شما برای پیدا کردن جواب یک سوال مطرح شده از طرف یک استاد و یا در ذهن خودتان، برای طرح یک پروژه و بررسی یک موضوع، همچنین نوشتن پروپوزال و پایان نامه، در ابتدای کار باید بتوانید اطلاعات کاملی از آن موضوع را در پایگاه های داده ی متفاوت مانند Pubmed و Scopus جست و جو کنید.

شاید فکر کنید سرچ کردن خیلی کار ساده ایست و زیاد برای آن اهمیت قائل نشوید ولی شما برای کسب اطلاعات کامل و دقیق درباره یک موضوع یا یک سوال علمی، باید بدانید چه عبارت هایی را سرچ کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه دست پیدا کنید و برای تحقیق درباره هر موضوعی و پیدا کردن اطلاعات کامل درباره آن، باید سرچ دقیقی داشته باشید. در ادامه به شما آموزش میدهیم که چطور بتوانید سرچ کامل و دقیقی داشته باشید.

پایگاه های داده مطرح در زمینه بیوتکنولوژی و علوم زیستی

برخی پایگاه های داده هستند که شما میتوانید مقالات تخصصی موردنظر خود را در آنها پیدا کنید. یکی از آنها Scopus است. برای استفاده از این سایت باید اکانت فعال داشته باشید که میتوانید با ایمیل آکادمیک (از دانشگاه محل تحصیل خود دریافت کنید) اکانت خود را فعال کنید. بسیاری از مقالات تخصصی و معتبر را میتوانید از طریق این سایت پیدا کنید.

سایت دیگر که برای تحقیق و پیدا کردن مقالات بسیار مفید است و مورد استفاده قرار میگیرد، Pubmed است. ولی به دلیل تحریم واقعا ناجوانمردانه علیه ایران این سایت را باید با استفاده از فیلترشکن باز کنید.

سایت سوم که برای سرچ و پیدا کردن مقالات تخصصی مفید خواهد بود google scholar است که میزان مقالاتی این سایت برای شما پیدا میکند گسترده تر است و سایت های مختلف و مجلات مختلف را شامل میشود ولی به دلیل زیاد بودن مقالات باید سرچ دقیقتری انجام دهید تا مقالات مناسب تری را بیابید.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی انتخابی برای سرچ و رسیدن به نتایج مناسب بسیار اهمیت دارند. کلمات کلیدی شامل عباراتی است که موضوع مورد تحقیق شما را تعریف میکند.

بیایید با مثال دقیقتر بررسی کنیم. برای مثال میخواهیم بدانیم بهترین ابزار تشخیص سیستیک فبروزیز چیست؟ برای پاسخ این سوال برای سرچ کردن بصورت زیر عمل کنید:

  1. هیچگاه کل متن موضوع یا صورت سوال را سرچ نکنید. زیرا دیتابیس کل کلمات رو باهم سرچ کرده و مقالات مرتبط به هر کلمه را برای شما نمایش میدهد. ( what is the best diagnostic tool for cystic fibrosis)
  2. ابتدا سوال یا موضوع خود را به چند بخش تقسیم کنید. ببینید مهمترین مطالبی که باید درباره این موضوع بدانید چیست. در این مثال عبارت های مهم شامل cystic fibrosis  و diagnostic tool میشود.
  3. عبارت هایی را انتخاب کنید که بیشتر در عنوان و خلاصه مقالات علمی بکار میروند. در این مثال، در مقالات علمی میدانیم عبارت cystic fibrosis استفاده میشود، اما diagnostic tool عبارت رایجی نمیباشد و بهتر است از عبارت diagnosis استفاده کنید.

عبارت هایی که در پیدا کردن مقالات نباید استفاده شوند

  • عبارت versus؛ زیرا این کلمه در عنوان یا خلاصه مقالات آورده نمیشود و استفاده از آن مانع از جست و جوی دقیق میشود.
  • به جای عبارت هایی مانند teenager هم باید اصطلاح علمی آنها را استفاده کنید (جلوتر گفتیم به چه صورت آنها را پیدا کنید)
  • comparison نیز نباید استفاده شود و به جای آن، زمانی که میخواهید دو عبارت مقایسه شوند، آنها را با استفاده از AND از هم جدا کرده و سرچ کنید.
  • Best هم استفاده نکنید زیرا در عنوان و خلاصه مقالات معمولا از این عبارت استفاده نمیشود.
  • برای تحقیق درباره داروها و پیدا کردن مقالات مرتبط آنها نام ژنریک آنها را سرچ کنید نه اسم تجاری.

نحوه صحیح سرچ

کل سوال را در مرحله اول سرچ نکنید و موضوع رو دسته بندی کنید. هر بخش رو در ابتدا بصورت جدا سرچ کنید تا مقالات مختلف مرتبط با هر بخش را بتوانید مطالعه کنید و اطلاعات کاملی از موضوع بدست آورید،کم کم به جزئیات اضافه کنید و عبارت های مختلف را با AND (با حروف بزرگ که این موتور جستجو این کلمه را سرچ نکند) از هم جدا کنید تا بتوانید مقالاتی که در عنوان و چکیده ی خود هر دو عبارت را دارند را بتوانید پیدا کنید.

اگر میخواهید دو کلمه بصورتی در مقالات باشند که دقیقا کنار هم قرار گرفته باشند آنها را درون دابل کوتیشن قرار دهید. به این صورت: “Sweat chloride test”

اگر میخواهید دو یا چند عبارت را طوری سرچ کنید که مقالاتی برایتان نمایش داده شود که یکی از آنها و یا دوتا و یا همه ی عبارات را شامل شوند، بین کلمات OR بگذارید.

نحوه پیدا کردن عبارات علمی

برای پیدا کردن کلمات کلیدی علمی تر که کاربرد بیشتری در متون علمی دارند میتوانید عبارت موردنظر خود را در بخش MeSH در سایت pubmed سرچ کنید. این بخش از سایت pubmed به شما کلمات مرتبط و هم معنی را که بیشتر در عناوین و چکیده های مقالات آمده را پیشنهاد میدهد.

برای مثال اگر Breast cancer  را سرچ کنید عبارات mammary cancer, breast tumors, mammary tumors و breast neoplasms رو پیشنهاد میده.

کدام عبارت مناسب تر هستند؟

بخش MeSH مشخص میکند که کدام عبارات بیشتر در مقالات بکار رفته و با سرچ آن عبارت مقالات بیشتری را خواهید دید.

شما میتوانید در سایت pubmed هر مقاله ای که باز میکنید کلمات کلیدی مرتبط با آن را در پایین صفحه در بخش MeSH terms را مشاهده کنید و عناوین اصلی که به آن مقاله مرتبط هستند آورده شده.

پیشنهاد: هر مقاله را چگونه بخوانید تا بهترین بهره را از آن ببرید کلیک کنید.

فهمیدن ایمپکت فاکتور مقاله

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه