پویاژن آزما

روش های اندازه گیری BOD فاضلاب

فهرست مطالب

روش های اندازه گیری BOD فاضلاب

در مقاله قبل توضیح دادیم که BOD چیست، شرکت پویاژن آزما قبل از طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نیاز دارد که میزان BOD اندازه گیری شود. روش های اندازه گیری BOD فاضلاب با توجه به شرایط محیط مثل دما، دسترسی به تجهیزات و ابزارها و غیره متفاوت می باشد و از رایج ترین روش ها را در زیر بررسی کردیم:

 

اندازه گیری BOD فاضلاب حاوی کلر

لازم است قبل از اندازه گیری BOD فرآیند کلرزدایی با استفاده از مواد احیاکننده انجام شود. برای اندازه گیری مقدار کلر کافیست 100 میلی لیتر از نمونه فاضلاب را با کریستال های یدور پتاسیم KI حل کنید. سپس یک سی سی اسید سولفوریک به آن اضافه و در نهایت 5 قطره از محلول نشاسته را به آن اضافه کنید. پساب هایی که حاوی مقدار زیادی کلر هستند، به رنگ آبی درمی آیند. پس از کلر زدایی لازم است با میکروارگانیسم ها بذرپاشی صورت گرفته و سپس مقدار BOD اندازه گیری شود.

 

اندازه گیری BOD فاضلاب با دستگاه

راحت ترین روش سنجش BOD فاضلاب، استفاده از دستگاه های مخصوص است. البته رعایت استانداردهای نمونه برداری از فاضلاب بسیار اهمیت دارد تا نتایج دقیق و معتبر بدست آید. بر اساس این استانداردها باید نمونه در ظروف بدون آلودگی و در دمای بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد نگهدری کنید. همینطور به منظور جلوگیری از انجام فرایندهای بیولوژیکی، 0.7 میلی لیتر اسید سولفوریک و یک میلی لیتر نیتروسدیم 3% اضافه شود. علاوه براین، توجه داشته باشید که لازم است حداکثر 8 ساعت بعد از نمونه برداری ظرف در آزمایشگاه و دستگاه های مربوطه برای سنجش مقدار BOD قرار گیرند.

 

آزمایش BOD فاضلاب با روش وینکلر

در صورت عدم دسترسی به دستگاه برای اندازه گیری BOD، از برخی مواد شیمیایی برای این منظور استفاده می شود. به این روش وینکلر (Winkler) گفته میشود.

در ابتدا یورد پتاسیم را با سولفات منگنز ترکیب نموده تا هیدرات منگنز بدست آید. هیدرات منگنز در صورت تماس با اکسیژن موجود در آب، هیدروکسید منگنز تولید میکند. به منظور فراهم ساختن ید لازم است کمی اسید سولفوریک به محلول به دست آمده در مرحله قبل افزوده شود. با انجام این کار هیدروکسید منگنز به سولفات تبدیل می شود. در نهایت در تماس با یدور پتاسیم از این ترکیب ید آزاد خواهد شد.

ید بدست آمده با تیوسولفات سدیم قابل اندازه گیری بوده و از این ظریق می توان BOD را بدست آورد. (هر چه محلول رنگ زرد تیره تری داشته باشد، به همان اندازه مقدار BOD بیشتر است.)

سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی تولیدی شرکت پویاژن آزما با توجه به آنالیز پساب و فاضلاب موردنظر شما سیستم را طراحی کرده و این میزان از استاندارد محیط زیست نیز کمتر خواهد بود. درنتیجه به راحتی شما می توانید از این سیستم برای کاهش BOD فاضلاب صنعتی استفاده کنید. با توجه به آنکه این روش مشکلات حوضچه ها و لجن فعال را برای شما نخواهد داشت و فاضلاب صنعتی و پساب در گردش خواهد بود.

سنجش میزان BOD با روش وینکلر به این صورت انجام میشود که 300 میلی لیتر از فاضلاب مورد نظر را تهیه و در کمتر از 8 ساعت آن را در 20 درجه سانتی گراد قرار دهید. 2 میلی لیتر محلول آزاید و 2 میلی لیتر از  MNSO4 را افزوده و ظرف را 15 مرتبه وارونه کنید تا فلوک ها یا مواد رسوب شده به مرور دیده شوند. محلول آزاید قلیایی مورد استفاده در این مرحله با ترکیب 500 گرم NAOH و 135 گرم NAI در آب مقطر دو بار تقطیر بدست می آید . در نهایت این ترکیب با 10 گرم NaN3 و 40 میلی لیتر از آب مقطر دوبار تقطیر ترکیب شده و حاصل محلول آزاید قلیایی خواهد بود.

2 میلی لیتر اسید سولفوریک را به محلول مرحله اول افزوده و بورت را از تیوسولفات پر کنید سپس 5 میلی لیتر از نمونه بدست آمده را به ارلن 250 میلی لیتر انتقال دهید. در نهایت لازم است 2 تا 7 میلی لیتر محلول نشاسته را به آن بیافزایید. سپس تیتراسیون باید پس از 20 ثانیه بی رنگ شود.

 

در نهایت با کمک رابطه زیر مقدار دقیق BOD بدست خواهد آمد:

  • D1: اکسیژن محلول بلافاصله پس از تهیه نمونه
  • D2: اکسیژن محلول بعد از 5 روز از انکوباسیون در دمای 20 درجه
  • B1: اکسیژن محلول اولیه تغذیه کنترل شده قبل از انکوباسیون
  • B2: اکسیژن محلول نهایی تغذیه کنترل شده بعد از انکوباسیون
  • F: نسبت حجم آب رقیق سازی شده به نمونه کل حجم آب
  • P: نسبت حجم نمونه فاضلاب به حجم کل ترکیب شده

مطالعه بیشتر: https://www.arkagr.com/Home/DetailesArticle/90038

 

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه