پویاژن آزما

تاریخچه تکنیک PCR

فهرست مطالب

شما میدونید چی شد که تکنیک PCR ایجاد  شد؟ همراه ما باشید تا تاریخچه PCR رو با هم بخونیم.

ایده هاتون رو جدی بگیرید

خیلی از مواقع ممکنه ایده هایی در لحظه به ذهن همه ما برسه؛ اما واقعیت اینه که متاسفانه بیشتر ما این دست ایده ها رو ممکنه زیاد جدی نگیریم! غافل از اینکه کشف یا اختراع خیلی از تکنیک های مهمی که اتفاقا زندگی بشر رو خیلی راحت تر از قبل کردند از همین مدل ایده های یهویی بوده. لطفا این کلیپ رو ببینید تا متوجه بشید که هیچ کدوم از ایده هاتون رو نادیده نگیرید. به ذهنتون اجازه بدید خلاقیت داشته باشه و خودتون رو دست کم نگیرید. در ادامه به صورت مختصر تاریخچه PCR را خواهیم گفت.

مروری بر تاریخچه PCR

تاریخچه PCR قصه جالبی داره. داستان از این قراره که تکنیک PCR یک شبه و توسط یک نفر به انجام نرسید؛ بلکه محققان زیادی در تکمیل اون نقش ایفا کردند. قدیما برای زیاد کردن ژن هایی که میخواستن روشون تحقیق کنن، اونارو داخل باکتری کلون میکردن که اینکار هفته ها ممکن بود طول بکشه و روش سخت و هزینه بری بود.

 در سال Khorana 1971 و همکارانش روشی رو برای همانند سازی یک ناحیه از DNA دو رشته ای با استفاده
از دو پرایمر ساخت
DNA گزارش کردن که انتهای ׳ 3پرایمرها به سمت یکدیگر طراحی شده بود. اما ایده ی استفاده از این چرخه های تکراری تا 12سال بعد ارائه نشد .

کری مولیس کسی بود که اولین بار در سال 1983 این ایده رو ارائه کرد. یه شب وقتی مولیس داشت رانندگی میکرد که به خونه بره، یه ایده ای به ذهنش رسید و بلافاصله اونو پشت کاغذ رسید خریداش یادداشت کرد!! به راحتی از کنارش نگذشت….

که همین ایده باعث شد جایزه نوبل بگیره و خیلی به دنیای بیولوژی کمک کنه و الان برای تحقیق، تشخیص و شناسایی خیلی از ژن ها و بیماری ها استفاده میشه و انواع مختلفی داره. بعد از استاندارهای اولیه که گذروند، همکار مولیس یعنی Cetus با کمک Roch تونستن برای تشخیص بیماری‌ها با استفاده از PCR تاییدیه FDA بگیرن. از آن زمان تا حالا روش های بسیار مختلفی بر پایه ی PCR ابداع شده و این تکنیک کمک شایانی به علم زیست شناسی کرده است.

البته همون طور که گفتم این اتفاق یک شبه انجام نشد و مراحل زیادی طی شد تا به این روشی که امروزه به اون واکنش زنجیره ای پلیمراز یا PCR میگیم برسیم. مثلا اینکه در ابتدا از DNA پلیمراز E.coli استفاده میشد و به علت مقاوم نبودن این DNA پلیمراز به دما، پس از هر سیکل محقق باید مقدار جدیدی آنزیم به واکنش اضافه می کرد که این مساله دو عیب داشت:

یکی اینکه احتمال آلوده شدن محلول واکنش PCR وجود داشت و دیگه اینکه نسبت مواد موجود در ویال ثابت نمی موند و همین بازده واکنش رو می آورد پایین. بعدها DNA پلیمراز یک باکتری گرمادوست یافت شد که میتونست دمای دناتوراسیون که همون 94 درجه باشه رو تحمل کنه و از بین نره. در نتیجه کار خیلی خیلی راحت تر شد. البته امروزه انواع مختلفی از DNA پلیمراز کشف، تجاری و استفاده می شه که می تونین به طور مفصل در این مقاله راجع بهش بخونین.

PCR در دنیای امروز

امروزه سرعت و سادگی روش PCR به همراه افزایش تنوع محصولات مربوطه بسیاری از محققان رو تشویق به استفاده از
این تکنیک می کنه.
PCR روشی منعطف در تحقیقات علمی محسوب می شه و در زمینه های مختلفی از جمله پزشکی، علوم
پایه، آزمایشات جنایی و تحقیقات زیست محیطی کاربرد داره. در واقع این روزها پایه ی اصلی کار تحقیقاتی و مهندسی ژنتیک PCR هست و چه بهتر که این روش رو بتونین به صورت عملی یاد بگیرید. اگر به آموزش عملی تکنیک PCR علاقه مند هستید می تونید در دوره های آموزشی ما شرکت کنید.

برای آموزش های حضوری و کارآموزی میکروبیولوژی و کارآموزی مهندسی ژنتیک یعنی انجام دادن تمام تکنیک های میکروبی و مولکولی توسط خودتان میتوانید با ما تماس بگیرید.

09101438051 / 02140443676

شما می تونید مقاله های رایگان دیگه سایت ما رو در مورد تکنیک PCR و Real-Time PCR  رو هم بخونید. از اینکه تا انتهای این مقاله کوتاه در مورد تاریخچه PCR همراه ما بودید از شما ممنونیم.

 

 

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه