پویاژن آزما

اهمیت فلزات سنگین

فهرست مطالب

اهمیت فلزات سنگین

اصطلاح فلز سنگین به عناصر فلزی که وزن اتمی بالای 100 و چگالی نسبی بالاتر از 5gr/cm دارند گفته می شود. فعالیت های صنعتی و کشاورزی باعث آزاد شدن فلزات سنگین و سمی درمحیط می شوند و حیات اکوسیستم ها و سلامتی انسان را به خطر می اندازند .

شرکت دانش بنیان پویاژن آزما تولید کننده انواع سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی مانند فاضلاب صنعتی حاوی فلزات سنگین قصد دارد در این مقاله شما را با اهمیت این فلزات سنگین آشنا کند.

هچنین پیشنهاد میکنیم مقاله آنالیز نتایج حاصل تصفیه فاضلاب آبکاری با استفاده از سیستم تصفیه صنعتی پویاژن را نیز مطالعه کنید.

اهمیت فلزات سنگین

برخی از فلزات سنگین موجود در فاضلاب صنعتی

 

فلزات سنگین در پوسته زمین وجود دارند و با استخراج معادن وفعالیت های صنعتی انسان به سطح انتقال می یابند. به طور طبیعی فلزات سنگین به دلیل محلول بودن در آب وارد اکوسیستم های آبی شده و سبب تخریب این اکوسیستم ها می شوند. به علاوه با راه یافتن به زنجیره های غذایی باعث تهدید سلامت انسان و سایر جانداران، می شوند.

درچند دهه ی اخیر به دنبال افزایش آلودگی محیط زیست توسط فلزات سنگین، توجه دانشمندان به روش بیولوژیک تصفیه و پاکسازی آب های آلوده جلب شده است . زیرا اغلب روش های معمول تصفیه ی شیمیایی دارای نقایص ومعایبی هستند. در روش های بیولوژیک ازمیکرو ارگانیسم ها جهت حذف فلزات سنگین از پساب ها استفاده می شود.

شرکت دانش بنیان پویاژن آزما تولید کننده سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی بوده که با استفاده روش بیوفیلتراسیون این فلزات سنگین را تا استاندارد محیط زیست کاهش میدهد.

بررسی فلزات سنگین از نظر ساختار شیمیایی

اکثر فلزات سنگین عناصر واسطه هستندکه کاتیون های فلزی سنگین را تشکیل می دهند. این یون ها به دلیل داشتن توانایی تشکیل ترکیبات پیچیده، نقش اساسی در واکنش های بیوشیمیایی گوناگون ایفا می کنند . آنها در غلظت های بالا برای سلول سمی هستند . از این رو مطالعه ی انتقال ژنتیک و مکانیسم های مقاومت به فلزا سنگین در باکتری ها، می تواند در درک عملکرد و فیزیولوژی این سلول ها سودمند باشد .

 

اهمیت فلزات سنگین

جایگاه فلزات سنگین در جدول تناوبی

 

بیشتر فلزات سنگین، عناصر واسطه ای هستند که اوربیتال های d آنها به طور کامل پر نشده است. اوربیتال های d موجب ایجاد کاتیون های فلزی سنگین می شوند که این کاتیون ها توانایی تشکیل ترکیبات پیچیده را داشته و ممکن است دارای فعالیت های احیایی یا فاقد آن باشند .

برخی از کاتیون های فلزات سنگین مانند  Hg2 ، Cd2 و Ag کمپلکس های سمی تشکیل می دهند که برای اعمال حیاتی سلول بسیار خطرناک است. بنابراین غلظت درون سلولی یون های فلزات سنگین بایستی به شدت کنترل شده و از افزایش تراکم آن ها جلوگیری می شود .

کدورت در تصفیه خانه

فلزات سنگین در فاضلاب کدام صنایع وجود دارند؟

فلزات سنگین از مهم ترین آلاینده های محیطی هستند که طی عملکرد هایی نظیر استخراج معادن و ورود پساب صنعتی و کارخانه ای از جمله کارخانه های رنگ و رزین، نساجی، صمغ و … وارد محیط زیست می شوند . به دلیل گسترش روز افزون صنایع و توسعه شهرها ورود فلزات به محیط زیست نیز افزایش یافته است . به همین جهت روز به روزبر اهمیت کنترل آلودگی محیط زیست افزوده می شود.

 

فلزات سنگین در سلولهای زنده

کاتیون های فلزات سنگین نقش مهمی به عنوان عناصر کمیاب در واکنش های بیوشیمیایی ایفا می کنند. در غلظت های بالا، این فلزات می توانند با اجزای تشکیل دهنده ی سلول ایجاد کمپلکس های غیر اختصاصی کنند که منجر به اثرات سمی می شوند .

آنها می توانند برای عملکرد های فیزیولوژیک سلول بسیار خطرناک باشند. به همین دلیل، غلظت داخل سلولی فلزات سنگین باید به دقت کنترل شود و مقاومت آنها فقط یکی از موارد ویژه از پاسخ عمومی سلول زنده برای هموستازی این فلزات می باشد.

ارگانیسم های زنده به مقادیر بسیار کمی از فلزات سنگین برای ادامه رشد و بقاء نیاز دارند . به اصطلاح به آنها Trace Elements گفته می شود این عناصر نظیر، کبالت، مس، منیزیم مولیبدن و…. می باشند که چنانچه از حداقل مورد نیاز وضروری افزایش یابند باعث اخلال در رشد می شوند.

اهمیت فلزات سنگین

اثر کادمیوم بر مغز با افزایش مرگ سلول های عصبی

 

صنایع آبکاری به میزان زیادی از این فلزات سنگین را در فاضلاب صنعتی خود دارند که به راحتی قابل تصفیه نیستند . اما با سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی ساخته شده توسط شرکت پویاژن آزما تاکنون چندین صنعت آبکاری توسط این سیستم بسیار ساده نسبت به روشهای سنتی درحال تصفیه بوده و استاندارد و برگه سبز محیط زیست را دریافت کرده اند.

برای مطالعه بیشتر به اینجا بروید.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09101438051

02140443676-7

برای مراجعه به صفحه تصفیه فاضلاب صنعتی میتوانید از این لینک استفاده کنید .

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه