پویاژن آزما

قابلیت تخریب زیستی یا زیست تخریبی چیست

فهرست مطالب

قابلیت تخریب زیستی یا زیست تخریبی چیست

تخریب زیستی پلیمرها در چهارچوب توسعه پایدار بسیار مهم است. مراحل مختلف تخریب بیولوژیکی بایستی مورد پژوهش قرار بگیرند و نتایج حاصل از آن نیازمند دریافت اعتبار علمی باشند. در این خصوص ابزار مورد استفاده توانمندی کافی در تشخیص پروسه قابلیت تخریبی زیستی ندارند، تا آدم بتواند با یکپارچه سازی مواد بیوپلاستیکی، رفتار آنها را در چرخه زندگی بیوشیمیائی مورد تأئید عمومی قرار بدهد. بنابراین تخریب زیستی یک پارامتر مهمی در مورد ارزیابی مواد گوناگون و تقدیرمحیط زیستی آنها می باشد و طرح های موجود مورد استعمال قرار گرفته و بهینه سازی شدند.

تاریخچه زیست تخیریب پذیری

از سالهای 1970 و در طول دهه های گذشته تست ها و ارزیابی های سنتی برای گروههائی از مواد شیمیائی مثل مواد شست و شو، مواد آفت کش و استیصال حشرات، مواد داروئی و مواد شیمیائی صنعتی انجام گرفتند. قابلیت تجزیه زیستی یکی از ویژگی های کلیدی شیمیائی و طبیعی مواد است. این برای برخی از ترکیبات ضروری است ولی در عین حال برای برخی دیگر مفید نیست.

در مورد پلیمرها، به طور عمده نسبت به خاک یا کمپوست درجه بندی زیستی موجود است. بسیاری از جنبه هائی مانند تأثیر ساختار، شرایط، میکروارگانیسم ها و غیره مورد بررسی قرار گرفته شده اند . اما به طور کلی تقریبا هیچگونه اطلاعات سیستماتیکی درباره سرنوشت مواد ذکر شده در محیط های آبی به خصوص در اقیانوس ها وجود ندارد. تخریب بیولوژیکی دریایی می تواند یک پارامتر مهم برای برنامه های کاربردی خاص به ویژه نسبت به پلیمرهای محلول در آب باشد که در مقادیر بالا در محصولات روزمره مانند PVP، PEG یا KHI موجودند و در زمینه هائی مثل نفت و گاز استفاده می شوند.

همچنین شیرابه بدست آمده از تمامی زباله ها بسیار سمی بوده و به سختی تصفیه میشود که در این مقاله از سایت پویاژن آزما میتوانید درباره آن مطالعه کنید.

قابلیت تخریب زیستی، امروزه در چهارچوب مقررات مدون برای برخی از بازارها و جهت ارزیابی خطر محیط زیست به ویژه در زمینه نفت و گاز مورد نیاز است. پژوهش درباره پلیمرهای زیست تخریب (تخریب زیستی) بسیار مفید است . برای این که مواد پلاستیکی مشخصی را جهت کاربردهای معلومی تولید کنند. بنابراین درجه تخریب زیستی مواد ارزش مصرفی آنها را هم افزایش می دهد.

بنابراین مسیرهای پژوهش پلیمرها بایستی به طور دقیق، هدفمند و با دقت فراوان تعریف بشوند . زیرا که واژه هائی مثل “تخریب زیستی” و ” محیط زیست دوستانه” با همدیگر یکی نیستند. در اینجا این سئوال مطرح می شود: پلیمر زیست تخریب چیست؟ – کدام تست ها لازمند تا ما بتوانیم سرعت زیست تخریبی پلیمرها را تعیین کنیم تا آنها در محیط زیست مورد پذیرش واقع شوند؟

مفهوم این واژه ها چه هستند؟

در دهه های گذشته اعتصابات زیادی از جانب طرفدران محیط زیست نسبت به افزایش روزافزون زباله های پلاستیکی شده بود . این اعتصابات در مطبوعات مختلف، در قالب جدالهای درونی و خارجی در مجامع علمی همه سطوح و ابعاد ملی و فراملی منعکس شده بودند. در ضمن همین بحثهای داغ، واژه های رایج در مناسبات مختلفی مورد استفاده قرار می گرفتند . همین تنوع مقولات منجر به انحرافات و سردرگمی شده بود که نیازمند تعاریف جدید دقیق و شفاف بود.

در حول و حوش همه این بحث ها، به طور عمومی دو تا واژه “biodegradation ” و “biodeterioration ” موجودند.

واژه اولی به این معنا است که در تخریب زیستی، مواد مورد نظر به وسیله میکروارگانیزمهائی مورد تجزیه قرار میگیرند . میکروارگانیزمهائی مثل باکتریها و قارچها تحت شرایط هوازی و غیرهوازی (ناهوازی، مانند متانوژن ها و سولفیدوژن ها) .

واژه دومی عبارتست از آن که نامناسبات زیستی بایستی برای تخریب ناهوازی مواد از طریق شرایط آب و هوائی، اشعه مادون قرمز، آب (هیدرولیز) و همچنین پارامترهائی مثل مقدار PH، دما، غلظت مواد معدنی و غذائی در نظر گرفته میشوند. بنابراین تعاریف ASTM به منزله عمومیاتی تکذیب شده به منظور تخریب زیستی هستند که در زیر ارائه می شوند:

انواع پلمیر ها

پلیمر قابل تخریب و تجزیه به این منظور طراحی شده است تا تغییرات اساسی در ساختار شیمیائی آن تحت شرایط ویژه محیط زیست رخ بدهد . این منجر به از دست دادن خواص پلیمر شود.

پلیمری زیست تخریب است که تخریبش به وسیله تأثیر میکروارگانیزم های طبیعی مانند باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها باشد. که استحکام آنها نیز مورد بحث است.

پلیمر قابل تخریب هیدرولیزی آن است که تخریب و تجزیه اش تحت تأثیر کنش هیدرولیزی انجام میگیرد.

پلیمر قابل تخریب اکسید شونده، پلیمری است که تحت تأثیر اکسیداسیون تغییراتی در آن ایجاد میشود.

پلیمر قابل تخریب نوری آن است که تحت تأثیر نور طبیعی روزانه مورد تخریب قرار می گیرد.

برای مطالعه یک مقاله در این زمینه ایجا کلیک کنید.

تخریب زستی و انواع پلیمرها

نمایش فرآیند های مختلف تخریب پلیمرها

 

برای مراجعه به صفحه تصفیه فاضلاب صنعتی میتوانید از این لینک استفاده کنید .

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه