پویاژن آزما

کدورت و مواد معلق در تصفیه خانه آب

فهرست مطالب

کدورت و مواد معلق در تصفیه خانه آب

کدورت در آب عموما توسط مواد معلقی مثل خاک و گل و لای ، مواد آلی و معدنی ریز، ترکیبات آلی رنگی محلول و پلانکتونها و سایر میکرواورگانیسمها ایجاد مـی شـود. شرکت دانش بنیان پویاژن آزما، تولیدکننده سیستم تصفیه صنعتی بر پایه بیوفیلتر در این مقاله به این موضوع میپردازد.

برای مشاوره رایگان و مشاهده دستگاه تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید.

 

کدورت سنج، میزان پراکندگی و جذب نور حاصل از منبع نوری حین عبور از محلـول گـزارشNephelometric Turbidity Unit(NTU) را اندازه می گیرد و با واحـد می کند. بعلت اندازه ، شکل، ضریب شکست نور مربوط بـه ذرات و ویژگـی پراکنـدگی نور در سوسپانسیون ارتباط دادن کدورت با غلظت وزنی مواد معلق بسیار مشکل اسـت.

همچنین ذرات سیاه مثل کربن فعال می توانند نور را جذب و مقدار کدورت را به طـور موثر افزایش دهند. کدورت آب تصفیه شده بعنوان یک پارامتر مهم درتعیین کیفیت آب در کلیه تصفیه خانه ها اندازه گیری می شود، اما در سا لهای اخیر با توجـه بـه مـوارد فـوق و اهمیـت یافتن اندازه ذرات عبوری از فیلتر بدلیل رابطه آن با میزان عبور میکرو اورگانیـسمهایی مثل ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم ؛ علاوه بر کدورت، شمارش ذرات (Particle Count) نیز به عنوان یک پارامتر کیفی آب در کنار کدورت مطرح گردیده است.

کربن فعال

تصویری از انواع کربن فعال

همچنین در مبحث مدیریت لجن تصفیه خانه های آب به منظور تعیین میزان لجن تولیدی، علاوه بر مقدار مواد منعقد کننده و کمک منعقدکننـده مـصرفی، مقـدار مـواد معلق آب خام نیز می بایست برآورد گردد. در اکثر تـصفیه خانـه هـا تعیـین جامـدات معلق آب خام را به صورت روزانه انجام نمی دهند، در نتیجـه بـرای محاسـبه آن بهتـر است رابطه منطقی بین واحد کدورت و جامدات معلق بدست آیـد کـه آن هـم چنـدان ساده نیست زیرا معمولاً رابطه یک به یکی وجود ندارد. 

اما در سیستم تصفیه صنعتی تولیدی شرکت پویاژن آزما به دلیل ساکن نبودن آب، هیچ لجنی تشکیل نمیشود. میتوانید مصاحبه ای با دکتر مقبلی تولیدکننده این سیستم، توسط روزنامه جام جم را مطالعه کنید.

نسبت مواد معلق به کدورت در آب

با رنـگ کـم بـین 0/7 تـا 2/2 متغیـر اسـت و از فصلی به فصل دیگر در همان آب خام تغییر می کند. اگر تصفیه خانه بتوانـد جامـدات معلق را به شکل پیوسته اندازه گیری کند یا در صورت امکان رابطـه اش بـا کـدورت را پیدا کند، روش محاسباتی قابل اجرا است. البته در طراحی ها برای محاسبه حجم و ابعاد تجهیزات تغلیظ و آبگیری در صورت نبود چنـین جزئیـاتی (بـر اسـاس مراجـع طراحی) ضریب تبدیل کدورت به مواد معلق را عدد ثابتی(1/3) درنظر می گیرند.

در حالت ایده آل این دو پارامتر به طور هفته ای آزمایش خواهد شد تا رابطه جامـدات معلق و کدورت همراه با اطلاعات مربوط به تغییرات فصلی در آن لحاظ شود. ذکر این نکته لازم است که این تغییرات در آبهای سطحی بیشتر مطرح می گردد و در صورتیکه منبع تامین آب ، سد باشد تغییرات در طول دوره برداشت از منبع فاحش نخواهد بود.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

برای مشاوره رایگان و مشاهده دستگاه تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید.

 

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه