پویاژن آزما

تصفیه فاضلاب نساجی

تصفیه فاضلاب نساجی
فهرست مطالب

صنعت نساجی یک صنعت پر مصرف در مورد آب است. آب برای تمیز کردن مواد اولیه و مراحل مختلف فرایند رنگرزی نساجی استفاده می شود. صنعت نساجی با فشارهای دولت برای حرکت به سمت پایداری، برای کاهش مصرف آب مواجه است. سیستم تصفیه فاضلاب نساجی یکی از سیستم هایی است که امروزه توانسته به صنعت نساجی کمک کند.

اگر صنعتی را مدیریت میکنید که محصولات مفیدی به جامعه ارائه میکند، مراقب فاضلاب تولید شده در کارخانه خود هم باشید تا در مصرف آب صرفه جویی و از محیط زیست محافظت شود.

تصفیه فاضلاب دامداری

سیستم تصفیه پویاژن برای تصفیه فاضلاب گاوداری

شرکت پویاژن آزما تولید کننده سیستم های تصفیه انواع پساب صنعتی میباشد. برای اطلاع بیشتر از قیمت با ما تماس بگیرید.

تصفیه فاضلاب نساجی

صنعت نساجی یک صنعت پر مصرف در مورد آب است. آب برای تمیز کردن مواد اولیه و مراحل مختلف فرایند رنگرزی نساجی استفاده می شود. به دلیل اثرات کمبود آب و مقررات محیطی سختگیرانه، هزینه استفاده از آب شیرین در سراسر جهان افزایش یافته است. علاوه بر این صنعت نساجی با فشارهای دولت برای حرکت به سمت پایداری، برای کاهش مصرف آب مواجه است. سیستم تصفیه فاضلاب نساجی یکی از سیستم هایی است که امروزه توانسته به صنعت نساجی کمک کند تا در مصرف آب صرفه جویی کرده و از آبهای حاصل از تصفیه مجدداً استفاده کند. بسته به فرآیندهای خاصی که در کارخانه ها استفاده می شود، مانند پارچه مورد استفاده، تجهیزات مورد استفاده و فلسفه مدیریتی رایج در مورد استفاده از آب، شرکت های این صنعت از مقادیر متفاوتی از آب استفاده می کنند.

برای پردازش مواد پشمی و پنبه ای نیاز به مصرف آب بیشتری نسبت به سایر زیر شاخه ها مانند پلی استر یا نایلون است. مقادیر زیاد فاضلاب تولید شده توسط تاسیسات فرآوری نساجی چالش های متعددی را ایجاد می کند. این مسائل شامل تصفیه مواد شیمیایی، هزینه های عملیاتی تصفیه فاضلاب نساجی یا اضافه هزینه، هزینه های دفع لجن و مصرف برق است. به این ترتیب سیستم تصفیه فاضلاب نساجی پویا ژن آزما می تواند از ورود آلودگی آب به حوضه های آبریز محلی جلوگیری کرده و از سلامت عمومی و اکوسیستم ها محافظت کرد.

تصفیه فاضلاب نساجی

تصفیه فاضلاب نساجی

ترکیب فاضلاب نساجی معمولی- تصفیه فاضلاب نساجی

به طور معمول پساب فاضلاب حاصل از عملیات پردازش نساجی دارای ویژگی های زیر است:

  • مواد آلی و معدنی تجزیه ناپذیر مانند فلزات، فنل ها، رنگ، آفت کش ها و فسفات ها و سورفاکتانت های خاص
  • غلظت بالای کل مواد معلق
  • اکسیژن مورد نیاز BOD و اکسیژن مورد نیاز شیمیایی COD
  • افزایش سطح جامدات محلول

ویژگیهای ذکر شده در بالا و سایر آلاینده های احتمالی می توانند مشکلاتی را برای تاسیساتی که از روشهای معمولی تصفیه اولیه شامل راکتورهای بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب نساجی استفاده می کنند، ایجاد کنند. همچنین این آلاینده ها چالش هایی را برای تاسیسات تصفیه فاضلاب شهری ایجاد می کنند، زیرا این تاسیسات معمولاً مجهز به تصفیه موثر این آلاینده ها نیستند.

بهینه سازی هزینه های آب با سیستم تصفیه فاضلاب نساجی

استفاده از یک رویکرد جدید از طریق استفاده از راه حل های پیشرفته تصفیه آب اولیه و ثانویه برای مقابله با چالش های پیش روی صنعت نساجی در حال حاضر و آینده ضروری است. انعقاد الکتریکی یکی از راه حل های نوظهور تصفیه فاضلاب نساجی است که می تواند ویژگی های مختلف فاضلاب صنعت نساجی را مدیریت کند. این فناوری پیشرفته از مزایا و عملکردهای شناورسازی معمولی، انعقاد و الکتروشیمی در تصفیه فاضلاب نساجی برای بهینه سازی حذف آلاینده ها به شیوه ای پایدار از نظر زیست محیطی و مقرون به صرفه استفاده می کند.

این راه حل تخصصی به شرکت ها این امکان را می دهد تا سیستم های تصفیه فاضلاب جدید و موجود را برای بهینه سازی فرایند تصفیه فعلی خود  با افزودن قابلیت اطمینان، کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری، هزینه های دفع لجن و کاهش نگرانی های زیست محیطی مربوط به دفع لجن جامدات سمی غیر مخرب برای زیست، کاهش دهند.

نساجی

تفیه فاضلاب صنایع نساجی

 

راهکارهای سیستم تصفیه فاضلاب نساجی

صنعت نساجی و رنگرزی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب هستند در نتیجه حجم بالایی فاضلاب تولید کرده و اغلب حاوی طیف وسیعی از مواد رنگزا و سایر مواد کمکی مثل انواع دیسپرس کننده ها، یکنواخت کننده ها، کریرها، نمک ها، اسیدها، قیلیایی ها و گاهی فلزات سنگین می باشند. مشابه با اکثر پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی، در تصفیه فاضلاب نساجی و رنگرزی دو بخش عمده تصفیه شیمیایی، فیزیکی و سپس تصفیه بیولوژیکی (بیوفیلتر) قرار دارد. در تصفیه فیزیکی و شیمیایی ابتدا pH فاضلاب در محدوده خنثی تنظیم شده و سپس با توجه به کدورت بسیار بالا از روش انعقاد شیمیایی به منظور حذف رنگ و ذرات معلق استفاده می شود و در مرحله آخر از یک مرحله بیوفیلتر هوازی جهت حذف مواد باقی مانده استفاده می شود.

راه حل های پیشرفته تصفیه آب با انعقاد الکتریکی می تواند در جنبه های مختلف فرآیند تصفیه فاضلاب نساجی ارزش ایجاد کند. این جنبه ها شامل پیش تصفیه اولیه برای حذف و کاهش ترکیبات غیر قابل تجزیه، سمی و رنگ، پیش از یک فرایند بیولوژیکی برای آلاینده های خاص مانند مواد کلوئیدی، مواد معدنی یا آلاینده های میکروبیولوژیکی قبل از اولترافیلتراسیون یا شیرین سازی اسمز معکوس است.

استفاده مجدد از آب نساجی یک هدف پایدار است که منجر به صرفه جویی در هزینه می شود. تصفیه فاضلاب نساجی و استفاده مجدد از آن پاسخی امیدوارکننده برای حفظ و افزایش منابع آب موجود و کاهش آلودگی های مضر به محیط زیست است. این امر به ویژه در کشورهای دارای تنش آبی در سراسر آفریقا، آسیا و آمریکا احساس می شود که صنعت نساجی از اهمیت حیاتی برای اقتصاد برخوردار است.

با حرکت شرکت های این صنعت به منظور دستیابی به اهداف پایداری برای کاهش هزینه های عملیاتی و رعایت مقررات سختگیرانه، مشخص می شود که استفاده مجدد از آب یکی از اجزای اصلی این ابتکارات است. شرکتهای نساجی غالباً فاضلاب حاوی مقادیر زیاد مواد جامد محلول و معلق و رنگ حاصل از فعالیتهای خود را تولید می کنند. بر اساس میزان آلاینده های تخلیه شده، هزینه اضافی دفع فاضلاب شهری برای شرکت نساجی بیشتر است. تصفیه فاضلاب نساجی و استفاده مجدد از این آب می تواند نه تنها از طریق حذف فاضلاب اضافی بلکه از طریق کاهش هزینه خرید آب شیرین، سرمایه قابل توجهی را برای تولیدکنندگان نساجی ایجاد کند.

این شرکت از جمله معدود شرکت­ هایی است که قادر است از روش های ترکیبی با استفاده از میکروارگانیسم ها، فرایند تصفیه صنعتی را طراحی و اجرا نماید. برای استفاده از بروز ترین و کارآمد ترین سختی گیرها در تصفیه صنعتی واحد صنعتی خود، فقط کافی است به کارشناسان متخصص و مجرب پویا ژن آزما اعتماد کنید.

سیستم تصفیه صنعتی پویاژن آزما

 

مزایای سیستم تصفیه فاضلاب نساجی پویا ژن آزما

با استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب نساجی، کاهش 75 درصدی هزینه تخلیه و کاهش هزینه های اضافی ناشی از کاهش مصرف آب شیرین مورد استفاده در فرایندهای شستشو و رنگرزی نساجی مشاهده می شود. انطباق تخلیه با هزینه های کمتر دفع لجن که بازگشت و افزایش سرمایه مشتریان نتیجه آن بود. علاوه بر این سیستم تصفیه فاضلاب نساجی پویا ژن آزما مزایای زیر را در بر دارد:

  • فضای چندانی نیاز ندارد.
  • استفاده از آن بسیار آسان است.
  • قابلیت جابجایی یکی از ویژگی های ویژه این سیستم به حساب می آید.
  • راه اندازی آن به صورت اتوماتیک است و کار کردن با آن نیاز به دانش خاصی است.
  • قیمت نهایی آن مناسب بوده و هزینه های راهبردی کمتری را در بر دارد.
  • بدون نیاز به حوضچه بتنی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. میتوانید از ایجا درباره روش های تصفیه فاضلاب صنایع غذایی  مطالعه کنید.

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه