پویاژن آزما

سختی گیرها در تصفیه صنعتی

فهرست مطالب

سختی گیرها در تصفیه صنعتی

در این مقاله به انواع سختی گیرها در تصفیه صنعتی و فرایند سختی گیری به عنوان بخش مهم از فرایند های تصفیه پرداخته شده است. همچنین تاکید شده است که در بیشتر مواقع لازم است تا از ترکیبی از روش ها استفاده شود. شرکت پویا ژن آزما تولیدکننده سیستم تصفیه صنعتی برای انواع صنایع از جمله فاضلاب آبکاری، شیرابه زباله و… آمادگی دارد تا از روش های ترکیبی و اختصاصی این شرکت برای تصفیه صنعتی واحد صنعتی شما استفاده نماید.

 

دستگاه تصفیه صنعتی

دستگاه تصفیه فاضلاب آبکاری بر پایه بیوفیلتر، تولیدی پویاژن آزما. با حجم پساب پنج متر مکعب در روز

استفاده از انواع سختی گیرها در تصفیه صنعتی

انتخاب سختی گیرها در تصفیه صنعتی گام بسیار مهمی است و می تواند در هزینه و کیفیت تصفیه تاثیر زیادی داشته باشد. با افزایش هزینه های مختلف صنعت از جمله هزینه ماشین آلات و تجهیزات، هزینه آب و انرژی مصرفی و … کیفیت تصفیه صنعتی روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. تصفیه آب می تواند در افزایش طول عمر و کارایی ماشین آلات اهمیت زیادی داشته باشد. همچنین برای کاهش هزینه های تولید، لازم است تا انتخاب سختی گیرها در تصفیه صنعتی به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی انجام پذیرید. از طرفی، تصفیه آب صنعتی به دلیل محدودیت منابع آب از یک طرف و صنایع رو به رشد از طرف دیگر روز به روز اهمیت بیشتری می یابد. امروز کمتر صنعتی است که دغدغه انتخاب روش مناسب برای تصفیه نداشته باشد.

 تصفیه صنعتی، فرایندی چند مرحله ای و پیچیده است. این فرایند صنعتی اقدامات متنوعی را شامل می شود. سختی گیری یک بخش مهمی از صنعت تصفیه است و به روش های مختلفی انجام می شود. بدون شک پارامترهای مختلفی در انتخاب روش سختی گیری اهمیت دارد.

تصفیه صنعتی

تصفیه صنعتی

 

شرکت پویا ژن آزما از جمله شرکت هایی است که به صورت تخصصی در زمینه تصفیه صنعتی فعالیت می نماید. این شرکت پکیج تصفیه فاضلاب را به صورت متنوع و برای انواع نیاز های صنعتی طراحی نموده و ارائه می نماید. همچنین این شرکت با بررسی های دقیق، پکیج های اختصاصی تصفیه صنعتی و فاضلاب را به شما پیشنهاد خواهد نمود. در ادامه چند روش سختی گیری را به شما معرفی می کنیم تا در خصوص انتخاب سختی گیرها در تصفیه صنعتی اطلاعات عمومی کافی داشته باشید:

 

سختی گیر رزینی از رایج ترین سختی گیرها در تصفیه صنعتی

یکی از رایج ترین سختی گیرها در تصفیه صنعتی، سختی گیری رزینی است. در این روش تصفیه به کمک یک رزین انجام می شود و اساس تصفیه، تبادل یونی است. در صورتی که از این روش سختی گیری استفاده شود، یون های منیزیم و کلسیم که موجب سختی آب می شوند با یون های دیگری همچون سدیم جایگزین می شوند. واضح است پس از مدتی رزین اشباع شده و نیاز به احیا خواهد داشت. این روش سختی گیری برای گرفتن سختی آب  و تصفیه صنعتی در مولد های حرارتی، دیگ های بخار، تاسیسات مولد نیرو، صنایع نساجی و رنگرزی، برج های خنک کن و … به وفور مورد استفاده است.

سختی گیر رزینی

سختی گیری با استفاده از فلز یا فایبرگلاس نیز اصول و عملکرد مشابه سختی گیری رزینی دارد و بر اساس تبادل یونی است. بر اساس ترکیب فاضلاب و فرایند های صنعتی، یکی از سختی گیرها در تصفیه صنعتی استفاده می شود. برای مثال در تصفیه خانه های بزرگ که سختی گیری با تبادل یونی انتخاب می شود از تصفیه فلزی استفاده می شود، چون تحمل فشار آب بیشتری دارد.

سختی گیری مغناطیسی

سختی گیر مغناطیسی از جمله سختی گیرها در تصفیه صنعتی است که رواج زیادی دارد. اساس این روش استفاده از میدان مغناطیسی است. در این روش، یون هایی همچون کلسیم حذف نمی شوند اما به یون های دیگری تبدیل می شوند تا از رسوب آنها ممانعت شود. در صنایعی که اهمیت دارد آب مورد استفاده رسوب نداشته باشد، این نوع سختی گیری اهمیت می یابد. در بسیاری از صنایع، سختی آب باعث مشکل در کارکرد دستگاه ها شده و زمینه خوردگی تجهیزات را فراهم می آورد. برای انتخاب این روش به عنوان روش سختی گیری لازم است ملاحظات مختلفی مد نظر قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود، فرایند های مختلف تولید باعث رسوب مجدد سختی آب نخواهد شد.

سختی گیری الکترونیکی

در استفاده از سختی گیر های الکترونیکی نیز مشابه سهتی گیرهای مغناطیسی، سختی آب حذف نمی شود بلکه از رسوب آن ممانعت می شود. در این روش سختی گیری لازم است دور لوله آب، سیم کشی انجام شود و با استفاده از میدان الکتریکی، سختی گیری انجام شود. معمولا هنگام انتخاب سختی گیرها در تصفیه صنعتی، این نوع سخت گیر در اولویت نیست چرا که هزینه اولیه بالایی داشته و کارایی آن با ریسک همراه است. البته در برخی موارد، شرایط صنعت به نحوی است که این روش به عنوان روش سختی گیری انتخاب می شود.

سختی گیری الکترونیکی

سختی گیری الکترونیکی

 

سختی گیری شیمیایی

یکی دیگر از انواع سختی گیرها در تصفیه صنعتی، سختی گیری شیمیایی و استفاده از مواد شیمیایی است. در این روش یک ماده یا چند ماده شیمیایی به آب اضافه می شوند. ترکیبات جدید حاصل شده یون های سخت را از آب می گیرند و به ترکیبات جدیدی تبدیل می کنند که مشکل قبلی را ندارند. مشخصا به دلیل تغییر در ترکیب و حتی اسیدی یا قلیایی بودن آب، این روش ملاحظات زیادی دارد و باید در انتخاب آن دقت زیادی نمود. این روش برای تصفیه آب قبل از شستشوی البسه رواج زیادی دارد.

سختی گیرها در تصفیه صنعتی که مبتنی بر بیوفیلتر ها هستند

شاید تا چندین سال قبل، استفاده از بیوفیلترها در سختی گیرهای صنعتی مطرح نبود و بیشتر به این روش به عنوان یک روش آزمایشگاهی نگاه می شد. اما جالب است بدانید امروز این روش از جمله روش های رایج و پر طرفدار گرفتن سختی آب و تصفیه صنعتی است. در این روش با کمک یک مخزن در یک بستر متشکل از میکرو ارگانیسم ها، سختی گیری و تصفیه انجام می شود. انتخاب میکروارگانیسم و حجم آنها، بر اساس ترکیبات و حجم فاضلاب انجام می شود. این روش برای سختی گیری آب و تصفیه فاضلاب در صنایع آبکاری فلزات، آب آلوده به نیترات و نیتریت، تصفیه و بازگردانی آب خاکستری، تصفیه آب آلوده به آمونیاک، شیرابه زباله، فاضلاب کشتارگاه ها، فاضلاب دامداری، فاضلاب صنایع چرم، صنایع نفت، پتروشیمی و صنایع شیمیایی کاربرد دارد.

تصفیه فاضلاب دامداری

بیوفیلتر پویاژن برای تصفیه فاضلاب دامداری

 

 این روش در صورتی که اصولی و توسط متخصصین انجام شود، بدون ریسک بوده و احتمال آلودگی محیط با میکروارگانیسم های مصرفی وجود ندارد. این روش از جمله روش های با بازده بالا و مقرون به صرفه است و روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. استفاده از این نوع از سختی گیرها در تصفیه صنعتی نیاز به تخصص بالایی در زمینه بیوتکنولوژی دارد و حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود. شرکت پویا ژن آزما از جمله شرکت های متخصص و با تجربه در زمینه سختی گیری و تصفیه صنعتی با استفاده از میکروارگانیسم ها می باشد.  

استفاده ترکیبی از انواع سختی گیرها در تصفیه صنعتی

فرایند تصفیه صنعتی، روز به روز پیچیده تر می شود. به همین دلیل امکان استفاده از یک روش برای سختی گیری و تصفیه با بازده بالا وجود ندارد و لازم است تا از ترکیبی از روش های مختلف استفاده شود. شرکت پویا ژن آزما از جمله شرکت هایی است که به کمک متخصصان مجرب، انواع پکیج تصفیه فاضلاب را طراحی نموده و توان تخصصی لازم را برای طراحی پکیج های اختصاصی دارا می باشد. این شرکت از جمله معدود شرکت­هایی است که قادر است از روش های ترکیبی با روش سختی گیری میکروارگانیسم ها، فرایند تصفیه صنعتی را طراحی و اجرا نماید. برای استفاده از بروز ترین و کارآمد ترین سختی گیرها در تصفیه صنعتی واحد صنعتی خود، فقط کافی است به کارشناسان متخصص و مجرب پویا ژن آزما اعتماد کنید.

برای مشاوره رایگان و مشاهده پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی پویاژن بر اساس بیوفیلتر کلیک کنید.

09101438051

02140443676-7

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. میتوانید از ایجا درباره روش های تصفیه آب صنعتی توسط میکروارگانیسم ها مطالعه کنید.

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه