پویاژن آزما

پوست مصنوعی که قابلیت احساس درد را دارد

فهرست مطالب

پوست مصنوعی که قابلیت احساس درد را دارد

دنیای بیوتکنولوژی تا کنون خدمات زیادی به جامعه بشری ارائه داده است. از جمله این خدمات می توان به تولید انواع واکسن ها و داروهای نوترکیب، ژن درمانی، اصلاح ژنتیکی و … اشاره کرد. امروز می خواهیم راجع به تکنولوژی جدیدی صحبت کنیم که می تواند به کمک بیمارانی بیاید که در اثر جراحاتی مانند سوختگی قسمتی از پوست خود را از دست داده اند.

پوست؛ اولین سد دفاعی بدن

همانطور که می دانید پوست یکی از بزرگترین بخش های بدن است که تقریبا سراسر لایه بیرونی بدن ما را در برگرفته و از ما در برابر انواع آسیب های محیط محافظت می کند. در واقع اولین سد دفاعی بدن پوست است و مانع ورود انواع باکتری ها و ویروس های خطرناک به لایه های داخلی بدن ما می گردد. اما اگر این لایه محافظ مهم ازبین برود چه اتفاقی می افتد؟

در واقع با از بین رفتن این سد در صورت دچار شدن به انواع جراحت ها و یا سوختگی ها بدن ما در برابر انواع میکروارگانیسم ها یک مرحله دفاع خود را از دست می دهد و ریسک عفونت افزایش می یابد. به همین خاطر از گذشته تا به حال در صورت دچار شدن افراد به انواع بیماری های پوستی، سوختگی و جراحت، پزشکان به دنبال راه هایی برای ترمیم هر چه سریع تر پوست یا پیدا کردن جایگزینی برای این عضو حیاتی از بدن بوده اند.

عملکرد سیستم ایمنی در پاسخ به ایجاد یک جراحت در پوست

عملکرد سیستم ایمنی در پاسخ به ایجاد یک جراحت در پوست

انواع روش های ترمیم پوست

در گذشته برای ترمیم پوست از  دست رفته قسمتی از پوست بدن بیمار یا اجساد را برداشته و به قسمت آسیب دیده پیوند می زدند. اما این روش ریسک بالایی در عفونت و یا پس زده شدن پیوند دارد. همچنین پوست های مصنوعی که عمدتا از پلاستیک و کلاژن ساخته می شوند عمر متوسط حدود ده سال داشته و برای بیمارانی همچون کودکان به علت تغییرات رشد زیاد نیاز به تعویض های مکرر دارد.

روش های نوین و تولید پوست مصنوعی

امروزه اما با استفاده از مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی محققان موفق به تولید پوست مصنوعی شده اند. در این روش ها، یک قالب قابل تجزیه از پلاستیک یا کلاژن ساخته میشود و روی آن سلول های پوستی رشد میکنند. این پوست مصنوعی می تواند با بدن بیمار سازگاری بیشتری داشته باشد و احتمال عفونت یا رد شدن را کاهش دهد.

محققان دانشگاه روترفورد در انگلستان موفق به ایجاد یک پوست مصنوعی با قابلیت احساس درد شده اند. این پوست مصنوعی  می تواند برای درمان بیماران با آسیب های عصبی یا سوختگی های شدید پوست مفید باشد. این پوست مصنوعی از نانوسیم های الکترونیکی تشکیل شده است که می توانند سیگنال های الکتریکی را از محیط دریافت و به مغز انتقال دهند. این سیگنال ها می توانند حس درد، فشار، دما و لمس را شبیه سازی کنند. این پوست مصنوعی همچنین می تواند با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، حس درد را تنظیم کند و به بیماران کمک کند تا با درد کنترل شده ای زندگی کنند. این پوست یکی از نمونه های بیوتکنولوژی پزشکی است که میتواند زندگی بسیاری از افراد را بهبود بخشد.

دانشمندان موفق به ساخت پوست مصنوعی در آزمایشگاه شدند که درد را نیز حس می کند.

دانشمندان موفق به ساخت پوست مصنوعی در آزمایشگاه شدند که درد را نیز حس می کند.

همانطور که می دانید درد یکی از حس های ناخوشایند اما لازم است. درد به ما هشدار می دهد که ما آسیب دیده ایم یا تحت خطری هستیم. پس چه بهتر که بتوان این حس را به اعضای مصنوعی نوینی که امروزه تولید می شود افزود تا هر چه بیشتر حس طبیعی به فردی که از این تکنولوژی استفاده می کند را بدهد.

این تکنولوژی  می تواند با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر، مانند هوش مصنوعی، نانوتکنولوژی و ژنتیک، بهبود یابد و قابلیت های جدیدی را ارائه دهد. پوست مصنوعی همچنین می تواند با اثرات اجتماعی و اخلاقی خود روبرو شود و نیاز به قوانین و مقررات مناسب داشته باشد.

ممنون که این مقاله را تا انتها مطالعه کردید. اگر به اخبار دنیای علم علاقه مند هستید می توانید مقاله مربوط به نوبل پزشکی 2023 را از اینجا بخوانید.

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه