پویاژن آزما

صنعت آبکاری و فاضلاب آن

آبکاری صنعت فاضلاب
فهرست مطالب

با یک مقاله دیگر در زمینه تصفیه فاضلاب صنعتی در خدمتتان خواهیم بود در این مقاله به مطلب فاضلاب صنعت آبکاری خواهیم پرداخت.

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله آنالیز نتایج حاصل تصفیه فاضلاب آبکاری با استفاده از سیستم تصفیه صنعتی پویاژن را نیز مطالعه کنید.

صنعت آبکاری چیست ؟ 

صنعت آبکاری فلزات یکی از بزرگ ترین مصرف‌کننده های مواد شیمیایی سمی است . این مواد شیمیایی سمی شامل حلال‌ها، اسیدها، بازها، پاک‌کننده ها، مواد آلی پیچیده و نمک های فلزی همچون نمک های فلزی کادمیوم، نیکل کروم، مس ، روی، طلا و … می‌باشد. با توجه به مقادیر متفاوت و متنوع مواد شیمیایی و مصرفی،  فاضلاب تولیدی حاوی گستره ی وسیعی از آلاینده‌ها شامل فلزات، زائدات آلی، مواد جامد معلق، فسفات و فلوراید است. فسفات و فلوراید از پارامترهای مهمی هستند که اثرات‌شان بر روی محیط‌زیست مشخص شده و قوانینی نیز برای کنترل آنها وضع شده است. جامدات معلق یک پارامتر کنترلی قدیمی در عملکرد تصفیه و دفع پارامترهای سمی آلی و غیرآلی است. همچنین برای آشنایی بیشتر با این صنعت، مقاله صنعت آبکاری را مطالعه کنید.

روند صنعت آبکاری

تصفیه فاضلاب صنعتی

فلزات گروه مهمی از آلاینده ها مشتمل بر ۳۰ فلز را به خوداختصاص می‌دهند. بعضی از فلزات مانند آهن، منیزیم، منگنز و تیتانیوم سمی نیستند. برای این چنین ترکیباتی هیچ قانونی وضع نشده است. این فلزات تا حد زیادی از طریق فرآیندهای حذف فلزات جداسازی می‌شوند. برای فلزات سمی کادمیوم، کروم، مس، سرب، نیکل، روی و نقره که در غلظت‌های قابل توجه در فاضلاب صنایع آبکاری فلزات یافت می ­شوند محدودیت‌های دفع ویژه‌ای وضع شده ‌است و عموما برای حذف و میزان دفع آن ها قوانین خاصی وجود دارد.

در مقاله ای به توضیح کامل فاضلاب صنعتی نیز پرداخته شد.

 

منشا مواد آلی سمی در صنعت آبکاری

منشا مواد آلی سمی کاملا پیچیده است اما برای سهولت در ارزیابی، ۳ گروه از مواد استفاده شده بیشتر مورد توجه هستند.

تصفیه فاضلاب صنعتی

روند تصفیه آب

 

گروه اول 

این گروه مربوط به استفاده از حلال ­ها­ است. در واقع منبع اصلی آلاینده های اولیه در فاضلاب‌های صنایع آبکاری فلزات است. کنترل این مواد بیشتر درون کارخانه‌ای و به روش‌های تصفیه مجزا صورت می­ گیرد. بنابراین به طور کلی این گروه از منابع به عنوان یک زیرمجموعه مجزا برای مدیریت کیفیت آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گروه دوم

دومین گروه شامل مواد آلی کمپلکس ‌دهنده‌ است . این مواد که اغلب به طور گسترده به عنوان عوامل شلاته ‏کننده در حوضچه‌های روکش کاری و مخلوط­ های فلزی استفاده می ­شوند. این مواد تداخل زیادی در حذف فلزات داشته و نیازمند توجه و کنترل ویژه‌ای می‌باشند. این گروه نیز به عنوان یک زیرمجموعه مجزا شناخته می‌شود.

گروه سوم

در گروه سوم بقیه مواد آلی قرار می‌گیرند. در این میان از مهم‌ترین مواد شیمیایی دارای مواد آلی سمی در فاضلاب می‌توان به جریان­ های فلزکاری، عوامل امولسیون کننده، روغن‌های محلول، عوامل ضد باکتریایی و پاک‌کننده‌ها اشاره داشت.

همچنین درباره اهمیت فلزات سنگین از میتوانید از این بخش مطالعه کنید.

 

حذف فلزات سنگین از فاضلاب صنعت آبکاری ( لینک )

فلزات سنگین مانند کروم ، نیکل ، کادمیوم و … برای اکثر موجودات زنده یک ماده‌ی سمی است. برای حذف فلزات سنگین، روش‌های مختلفی بررسی‌شده است ازجمله جذب، ته‌نشینی، انعقاد شیمیایی و انعقاد الکتروشیمیایی.

روش جذب و ته‌نشینی علاوه بر هزینه‌بر بودن، به منظور تصفیه فاضلاب آبکاری، به زمان زیادی هم نیاز دارد؛ درنتیجه راندمان عمل حذف کم خواهد بود.

روش انعقاد شیمیایی نیاز به تزریق مداوم منعقد کننده دارد. در نتیجه نیازمند یک اوپراتور متخصص به صورت تمام وقت در کنار دستگاه است.

روش تصفیه با عملیات انعقاد الکتروشیمیایی(EC) ماده ای مصرف نمی شود ولی نیاز به مصرف برق بالایی می باشد. در نتیجه این روش بسیار هزینه بر بوده و نسبت به راندمان به دست آمده، مقرون به صرفه نیست.

 

بهترین کار به منظور حذف فلزات سنگین از فاضلاب آبکاری، استفاده از ترکیب روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک است. شرکت دانش بنیان پویا ژن آزما با استفاده از ترکیبی از این سه روش (که در واقع اساس آن بیولوژیک و استفاده از بیوفیلتر می باشد) موفق به ارائه راهکاری جهت تصفیه فاضلاب صنایع آبکاری شده است که در آن مواد مصرفی به حداقل ممکن رسیده و مراحل تصفیه بصورت اتوماتیک و کانتینیوس (مداوم) می باشد .

 

برای مراجعه به صفحه تصفیه فاضلاب صنعتی میتوانید از این لینک استفاده کنید .

سیستم تصفیه ابداعی شرکت دانش بنیان پویاژن آزما، تا کنون با ده ها شرکت و کارخانه مختلف در زمینه آبکاری همکاری موفق و مستمر داشته و این سیستم مورد استفاده شرکت های مختلف آبکاری مثل تولید شیرآلات، جواهر سازی، لوسترسازی، تولید کننده سخت افزارها و … قرار گرفته است.

مراحل تصفیه به وسیله سیستم پویاژن آزما شامل مراحل زیر می باشد:

  • تنظیم pH

  • جداسازی ذرات معلق به کمک بگ فیلتر

  • حذف فلزات سنگین به روش بیوفیلتر

شما می توانید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

در زیر چند نمونه از نتایج آنالیز تصفیه فاضلاب آبکاری آمده است:

نمونه تصفیه پساب آبکاری دارای ماده سمی سیانید

 

آنالیز بعد از تصفیه نمونه پساب آبکاری دارای ماده سمی نیکل

 

نمونه کاهش میزان COD موجود در پساب آبکاری پس از تصفیه

 

 

 

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه