پویاژن آزما

بیوفیلتر هوا (قسمت 2)

فهرست مطالب

بیوفیلتر هوا (قسمت 2)

در این مقاله از پویاژن میخواهیم به ادامه ی استفاده از بیوفیلتر بپردازیم .برای مطالعه قسمت اول بیوفیلتر هوا به اینجا مراجعه نمایید .

از بیوفیلتر هوا در چه مکانهایی می توان استفاده کرد؟

از بیوفیلترها برای تصفیه هوای ساختمانهای دارای تهویه مکانیکی که از فن برای کنترل جریان هوا استفاده می شود، استفاده می کنند. فن های تهویه هوای آلوده را جمع آوری و سمت فیلتر بیولوژیکی هدایت می کنند. در برخی موارد ، فیلترهای زیستی 100 درصد هوای تهویه آلوده را تصفیه می کنندولی در بسیاری از موارد دیگر ، بیوفیلترها بخشی از هوای تهویه خروجی را تصفیه می کنند.

از بیوفیلترها همچنین می توان برای تصفیه هوای محلهای بسته نگهداری کود استفاده کرد. گازهای کودی که در زیر پوشش گیر کرده اند را می توان از طریق بیوفیلتر تصفیه کرد.

فیلترهای زیستی قادر به تصفیه هوای محلهایی که اطراف آنها بازمی باشد نیست زیرا امکان جمع آوری و هدایت هوای این محلها به بیوفیلتر وجود ندارد. از بیوفیلترها می توان برای تصفیه هوای گودال های عمیق و بزرگ استفاده کرد. فن هاهوا را از گودال نگهداری کود زیرزمینی در زیر ساختمان های دارای تهویه طبیعی خارج می کنند. در هوای سرد ، این فن ها ممکن است 100 درصد هوای خروجی را جابجا کنند ، که با بیوفیلتر قابل تیمار است. در هوای گرم ، ممکن است فقط 10 درصد هوای خروجی را جابجا کرده و تصفیه کنند. یکی از راه های تصفیه هوای بیشتر در هوای گرم ، افزایش ظرفیت فن ها تا 40 درصد حداکثر تهویه هوای گرم است. افزایش ظرفیت فن این اطمینان خواهد داد که بیشتر گازهای گودالی قبل از باز شدن دیوارهای جانبی و خارج شدن هوا، توسط بیوفیلتر تصفیه می شوند.

هنگامی که شرایط جوی پایدار باعث پراکندگی بو می شود ، می توان از بیوفیلترها برای تصفیه هوای تأسیسات حیوانی استفاده کرد. اتمسفرهای پایدار در که مخلوط کردن هوا در پایین ترین سطح چند صد فوت جو وجود دارد ، بیشتر متداول هستند. تصفیه بیولوژیکی هوای تهویه مکانیکی در ساعات عصر و اوایل صبح  که دوره های پایدار هوا می باشد باعث کاهش انتشار بو می شود. از بیوفیلترهایی که به این روش استفاده می شوند انتظار می رود که شکایات مزاحمت بو را کاهش دهند . در حالی که کارکرد آنها نسبت به سیستم هایی که تمام مدت هوا را تخلیه می کنند ، بی هزینه است.

انواع بیوفیلترهای هوا

فیلترهای زیستی بسته به نوع بستر طبقه بندی می شوند. فیلترهای زیستی می توانند بستر باز یا بسته داشته باشند. محیط موجود در فیلترهای زیستی با بستر باز، معرض شرایط آب و هوایی از جمله باران ، برف و درجه حرارت شدید است. بیوفیلترهای با بستر بسته اکثرا بطور کامل پوشیده شده و فقط یک خروجی کوچک برای تخلیه هوای تمیز از آن خارج می شود. بیوفیلترهای بستر باز رایج ترین نوع مورد استفاده برای تصفیه هوای تأسیسات حیوانی است. دربرخی از بیوفیلترهای با بستر باز، سقفی بر روی آن قرار گرفته تا از شرایط آب و هوایی نامساعد محافظت شود.

فیلترهای زیستی را می توان به صورت افقی یا عمودی طبقه بندی کرد (شکل زیر). بیوفیلترهای افقی سطح تماس بیشتری نسبت به بیوفیلترهای عمودی دارند. هوای آلوده به طور یکنواخت در زیر بیوفیلتر افقی توزیع می شود . هوای آلوده از طریق بستر به سمت بالا جریان می یابد. بسیاری از بیوفیلترهای افقی با بستر باز دارای عمق 10 تا 18 اینچی هستند. ساخت این فیلترهای زیستی نسبتاً ارزان بوده و نگهداری آنها آسان است.

 

بیوفیلتر جهت حذف آلودگی

بیوفیلتر عمودی (راست) ، بیوفیلتر عمودی با بستر باز (چپ)

ممنون از همراهی شما عزیزان . برای مطالعه قسمت اول (بیوفیلتر هوا) به اینجا بروید .

 

برای مشاهده بیوفیلتراسیون اینجا بروید

 

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه