پویاژن آزما

مصاحبه روزنامه جام جم

فهرست مطالب

مصاحبه روزنامه جام جم از دکتر مقبلی

نویسنده: سیمین دخت شاکری

رشد صنعتی و اقتصادی کشورها معمولا با تولید انواع مختلف ترکیبات و مواد شیمیایی از منابع طبیعی همراه است که ناخواسته مواد سمی را از طریق تولید آلاینده های هوا و آب وارد طبیعت می کند. رهایش این مواد به محیط زیست و اکوسیستم ها، مشکلات و خطرات جدی برای انسان و سایر جانداران به همراه دارد.

در این میان با توجه به بحران کم آبی در مناطق خشک و گرم شدن پیوسته زمین، سهم آلودگی آب و پساب دارای اهمیت بیشتری است. بنابراین نیاز به استفاده از روش های مناسب برای تصفیه آب و پساب آلوده و بازگردانی آب بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. در این رابطه کارشناسان شرکت دانش بنیان «پویا ژن آزما» موفق به تولید بیوفیلترهایی شده اند که قادر به تصفیه هوا، آب و پساب آلوده به انواع ترکیبات سمی است.

برای مشاوره رایگان و مشاهده دستگاه تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید.

 

بیوفیلتر

بیوفیلتر تصفیه فاضلاب صنعتی نصب شده در کارخانه شمال پیروز

این روزنامه در ادامه نوشته است:

دکتر مجید مقبلی، متخصص در میکروبیولوژی پایه مهندسی ژنتیک و رئیس هیات مدیره شرکت «پویا ژن آزما» در گفت و گو با جام جم درباره چگونگی شکل گیری این شرکت می گوید: «بنده به همراه دخترم که در مقطع ارشد رشته بیوتکنولوژی پزشکی تحصیل می کرد و همسرم که کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی شهری است، در قالب یک گروه سه نفره در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفتیم برای اجرای ایده های تحقیقاتی و به مرحله تولید رساندن آنها شرکت را ثبت کنیم.

اولین اقدام ما تاسیس یک آزمایشگاه میکروبیولوژی و مهندسی ژنتیک با امکانات مناسب برای انجام تحقیقات بود. در ادامه دو نفر از دانشجویان بنده نیز به عنوان کارمند به گروه ما اضافه شدند و تیم اولیه ما از این پنج نفر شکل گرفت.

در همان ابتدا، مشکلی که برای رفع آن به ما مراجعه می کردند تصفیه شیرابه زباله و پساب های کارخانه هابود. به خصوص برای شهرداری تهران در این زمینه معضل بزرگی مطرح بود. تحقیقات ما در این راستا شروع شد و به تدریج به این نتیجه رسیدیم که سیستم های موجود همگی به روش های سنتی کار می کردند. به طوری که میزان تصفیه بسیار کم و هزینه ایجاد سیستم نیز بسیاربالا بود.

در نهایت به ایده تولید بیوفیلتر برای تصفیه شیرابه زباله و پساب های صنعتی رسیدیم. پس از حدود سه سال تحقیق و آزمایش در مورد این روش،سرانجام در سال ۹۴ اولین نمونه بیوفیلتر برای تصفیه پساب ها در صنایع آبکاری مورد بهره برداری قرار گرفت.»

راهبری آسان و قیمت مناسب بیوفیلتر تصفیه کننده

رئیس هیات مدیره شرکت «پویا ژن آزما»ضمن اشاره به این نکته که حداقل ۱۰ شرکت بزرگ در ایران در زمینه تصفیه پساب البته با همان روش های قدیمی فعالیت می کنند، در مورد مزایای استفاده از بیوفیلترها توضیح می دهد:«سیستم ما مساحت بسیار کمتری – حدود ۲۰ درصد از مساحتی که در روش های سنتی به آن نیاز بود – اشغال می کند.

به علاوه کاملا به صورت اتوماتیک کار می کند و راهبری آن بسیار ساده است. به طوری که یک کارگر ساده نیز قادر به کار با آن است. همچنین هزینه راهبری بسیار کمتری دارد. مزیت دیگر این روش پرتابل یا قابل حمل بودن آن است و در صورتی که نیاز باشد جای آن تغییر کند به سادگی این اتفاق خواهد افتاد. هزینه تمام شده آن حدود ۲۰ تا ۳۰درصد کمتر از سیستم های قدیمی است.»

نبود سازوکار مناسب برای عقد قرارداد با شهرداری ها

مجید مقبلی در مورد برخی از مشکلاتی که شرکت های دانش بنیان با آن درگیر هستند خاطرنشان می کند:«باوجود این که می توانیم ادعا کنیم بهترین سیستم موجود برای تصفیه شیرابه زباله و پساب های صنعتی را در ایران دارا هستیم، متاسفانه به دلیل این که چارچوب مناسبی برای عقد قرارداد با نهادهای دولتی یا شهرداری ها وجود ندارد، معمولا در ارتباط با همکاری با این گروه ها و دریافت هزینه از آنها دچار مشکل می شویم.»

وی می افزاید: شرکت‎هایی مانند شرکت ما به دلیل برخی مسائل قادر به همکاری مستقیم با شهرداری ها نیستند در حالیکه پیمانکاران خاصی به ما پیشنهاد داده اند این امکان را دارند که به عنوان واسط بین شرکت و شهرداری قرار بگیرند و حتی هزینه های بسیار زیادتر از آنچه ما در گذشته به شهرداری ارائه داده ایم از این سازمان ها دریافت کنند.»

رئیس هیات مدیره پویا ژن آزما تاکید می کند: «در صورت حل معضلات فعلی می توانیم با همکاری شهرداری های شهرهای شمال ایران در زمینه تصفیه پساب و شیرابه زباله که یکی از مشکلات اساسی این مناطق است موثر واقع شویم و به حفظ محیط زیست کمک کنیم.»

توسعه بازاریابی و تولید واکسن های نوترکیب برای دام

مقبلی در پایان اشاره می کند:«مشکل بزرگ شرکت های دانش بنیان مانند موسسه ما، نبود سیستم بازاریابی مناسب است.امیدواریم بتوانیم باحمایت های بیشتر و بازاریابی مناسب، انواع صنایع داخل کشور را که تعدادشان بسیار زیاد است پوشش دهیم. سپس صادرات این فناوری مهم به دیگر کشورها را در دستور کار قرار خواهیم داد.

از طرف دیگر امیدواریم با پشتیبانی قوی مالی، واکسن های نوترکیب برای دام و طیور را تولید و به بازار عرضه کنیم زیرا به زودی تولید واکسن های نسل اولی که اکنون استفاده از آنها در کشور رایج است به دلیل مشکلاتی که دارند از رده خارج می شود و امکان استفاده از آنها وجود نخواهد داشت.»

حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب

دکتر مقبلی در ادامه تصریح می کند:«تصفیه پساب و شیرابه زباله در روزهایی که با کم آبی شدید مواجه هستیم روش بسیار مناسبی برای صرفه جویی در مصرف آب در صنایع و کسب وکارهای متفاوت است. این سیستم ها به علاوه در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز موثر هستند زیرا از ورود مواد شیمیایی خطرناک و آلاینده ها به محیط زیست جلوگیری می کنند.اساس روش طراحی شده از جانب ما بیوفیلتر است. در واقع با استفاده از انواع فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک بر اساس بیوفیلتر موفق به طراحی این سیستم تصفیه شده ایم.

خوشبختانه تاکنون توانسته ایم برای حدود ۲۰ کارخانه این سیستم تصفیه پساب را نصب و راه اندازی کنیم. سپس در ارتباط باشیرابه زباله وارد عمل شدیم. طی تفاهم نامه ای که با شهرداری تهران امضا کردیم، اولین سیستم تصفیه شیرابه زباله را برای شهرداری پایتخت نصب کردیم. به دلیل این که ما دارای یک گروه تحقیقاتی خبره هستیم ابتدا هر گونه پساب را مورد آزمایش های متعدد قرار می دهیم تا بهترین روش را برای تصفیه آن بیابیم. اکنون در حوزه تصفیه پساب دامداری ها، کشتارگاه ها، کارخانه های صنایع شیمیایی و مواد غذایی و کارواش ها فعال هستیم.»

برای مشاوره رایگان و مشاهده دستگاه تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید.

امید است در آینده بتوان از بیوتکنولوژی برای پیشرفت کشور در تمامی زمینه ها استفاده کرد.

برای کارآموزی مولکولی و میکروبی، خرید انواع کیت (پلاسمید، DNA، از ژل) و خدمات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید.

نویسندگان این محتوا در پویاژن آزما

دکتر مجید مقبلی
دکتری میکروبیولوژی از دانشگاه تهران
هیئت علمی دانشگاه
متخصص در زمینه مهندسی ژنتیک، تولید واکسن های نوترکیب و مخترع بیوفیلترهای صنعتی

فاطمه مقبلی
کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
تخصص در بخش درمان های نوین سرطان و مهندسی ژنتیک

سپیده ایمانی
کارشناس ارشد بیوتکنولوژی ملکولی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر
تخصص در مهندسی ژنتیک، میکروبیولوژی غذایی و کنترل کیفیت

بهاره حسینی
کارشناس بیوتکنولوژی از دانشگاه خوارزمی
تخصص در بیوانفورماتیک و میکروب شناسی محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
خانه
فروشگاه